Elke spreker is een psycholoog.
Net als elke kapper, de pedicure, je boekhouder enzovoort.
Een goede spreker heeft inhoud.
Een goede spreker heeft humor.
Een goede spreker houdt je aandacht vast.
Een goede spreker verwondert en betovert.
Maar een uitstekende spreker luistert.
Naar jou als opdrachtgever.
Naar je wensen:
‘Bij ons speelt dit en dat in de organisatie, kun je hier misschien een haakje naar maken?’.
Naar je onzekerheden:
‘Kun je je PPT voor de zekerheid alvast naar mij mailen, voor als jouw laptop crasht?’
Naar je twijfels:
‘Er zijn wat afmeldingen, zou het toch aanslaan denk je?’
Naar je hang naar controle:
‘Morgen ga je bij ons een lezing geven. Weet je nog waar je kunt parkeren?’
Een spreker luistert, gaat telkens het gesprek met je aan en beantwoordt al je vragen.
Kunnen veel van mijn antwoorden niet geautomatiseerd worden middels een FAQ rubriek of video's?
Natuurlijk, maar persoonlijk geloof ik op dit punt niet in automatisering.
Met alle liefde beleg ik nóg een videocall of klim even in de telefoon. Want ik wil net zo goed als mijn opdrachtgever dat het event slaagt, en hóe!
Ik wil net zo goed dat mijn keynote nazindert, dat erover gesproken wordt, dat mensen mij of de opdrachtgever weken later nog steeds berichten sturen.
Zoek daar dus je spreker op uit. Zoek iemand die met je mee kan denken en wil denken. En die -als het even kan- je geruststelt en al je onzekerheden wegneemt.
Shout out naar alle mensen die dit dagelijks voor ons doen: van de docent op school tot de postbezorger. Van onze artsen tot aan de kapper, de buuf en collega’s en relaties. Dank jullie wel!
Benieuwd naar Josje als spreker? Klik dan gelijk door naar mijn aanbod van lezingen of klik hier: