Column WijLimburg.nl: Netwerkborrels? Als je geen doel hebt, moet je thuisblijven. / by Josje Smeets

Josje Smeets HelloBetty Gelukspsycholoog Netwerken-maakt-happy-collum.jpg

Eind augustus. Slippers uit, nette schoenen aan. Van de cocktail op het strand naar het glas wijn op de netwerkborrel. Of naar de espresso tijdens het netwerkontbijt. Kwartaal 3 is reeds halverwege, dus we mogen met zijn allen weer flink aan de bak. En waar kan dat beter dan op een van de talloze nazomerse netwerkborrels, zoals afgelopen weekend in Maastricht op het Preuvenemint of volgende week in Heerlen bij CulturaNova? Er bestaat niks fijners toch? Had je gedacht.

Het blijkt dat veel mensen een gruwelijke hekel hebben aan netwerkborrels. Mensen zien het als verplichting en het voelt vooral heel erg ‘nep’. Vriendelijk glimlachen, met volslagen vreemden praten, gegevens uitwisselen en dan nooit meer iets van elkaar horen. Of ietwat verloren alleen in een hoekje staan. Toch is netwerken blijkbaar ergens goed voor, want de clubjes en events schieten als paddenstoelen uit de grond.

Hoe kun je er dan toch blij van worden? Bekijk het eens anders. Wat is je persoonlijke doel tijdens zo’n netwerkevenement? Het interesseren van meer potentiële klanten? Het simpelweg verbreden van je netwerk? Of heb je eigenlijk geen doel? Behoor je tot de laatste categorie – je staat daarin niet alleen! – vraag je dan af of het zin heeft om die borrel te bezoeken. Wellicht kom je tot een antwoord. En mocht die zijn dat het zin heeft, dan weet je ook vast wel waarom en heb je je doel te pakken.
Wanneer we enkel nog doelgerichte mensen overhouden op netwerkevents, worden ze al een stuk leuker. Mensen die hun doelen najagen hebben immers een groter zelfvertrouwen en zijn meer bereid tot actie. Uit het hoekje komen en jou aanspreken dus. Bovendien doen mensen met doelen er alles aan om deze te bereiken. Ook jij. De kans is dus reëel dat het bereiken van je doel lukt. Dat alleen al zal je een goed gevoel geven.

Daarnaast zijn netwerkevents sociale gebeurtenissen. En aangezien we sociale wezens zijn, worden we blij van intermenselijk contact. Zijn doorgaans al je gesprekken op deze borrels vluchtig om maar zoveel mogelijk contacten op te doen? Doe dat de volgende keer eens anders. Stel je voor dat je een leuk feest met vrienden bezoekt. Een feest waar je al tijden naar uitgekeken hebt. Wat voor gesprekken voer je dan? Zijn dat vijf-minuten-gesprekken of klets je misschien langer bij? Juist langere gesprekken die meer de diepte ingaan (en dat kan ook wanneer de toon van professionele aard is) geven meer gevoel van verbinding met de ander. Je wordt er blijer van én de kans dat je nogmaals contact op wilt nemen met deze persoon is vele malen groter. En dat geldt andersom dus ook. Mensen willen ook graag nog eens contact met jou hebben. Het heeft dus veel meer zin om één, twee of een handvol goede gesprekken te voeren dan een waslijst betekenisloze. Dat laatste voelt inderdaad nep, als een ‘moetje’.

Draag bij die gelegenheden kleding waarin jij jezelf het lekkerst voelt. Die spijkerbroek met gaten mag je thuislaten, maar wanneer je je in driedelig kostuum niet lekker voelt, kun je ook deze beter in de kast laten hangen. Kleding dragen die bij je past geven je de juiste uitstraling.

Dus… inderdaad, je kunt wel degelijk blij worden van netwerken. En dat maakt dat het nog iets oplevert ook. Ben sociaal en toon oprechte interesse, hou je doelen in je achterhoofd en draag je favoriete nette kleding. Proost. Op een succesvol derde kwartaal!