Blog Wendyonline: 4 redenen waarom je af en toe een psycholoog zou moeten bezoeken by Josje Smeets

Josje Smeets gelukspsycholoog HelloBetty Blog Wendyonilne 4 redenen waarom je af en toe een psycholoog moet bezoeken.jpeg

Stel; ik ga volgende week tijdens mijn vakantie kopje onder in zee; dan hoop ik toch dat een lifeguard met wasbordje en pittige shorts mij in allerijl komt redden. Want dat is af en toe handig, nodig, maar vooral heel prettig; zo’n reddingsboei. Hoe doen jullie dat eigenlijk door het jaar heen? Zoek je hulp als je ergens mee worstelt? Of doe je alles in je duppie? Lees hier waarom het helemaal zo gek nog niet is om je vaker vast te klampen aan een reddingslijn. En een professional om hulp te vragen.

Therapeuten zijn vaag en zweverig. En naar de psycholoog ga je pas als je écht gek bent. En oh ja, gelijk heb je. Er zit wat vaags tussen ons psychologen. Met een werkwijze die alles behalve concreet en praktisch is.

En gek ben je niet, dus waarom ook weer bestaan die lui?

Ok toegegeven, je hebt het wel eens druk. Of beter; je hebt het wel eens niet druk. En ja, dat is best een dingetje. Soms heb je gewoon ff maling aan alles, terwijl je volgens je laatste insta-stories-check zou moeten stoppen met suikers, je bed vaker moet verschonen, vaker sorry moet zeggen en moet stoppen met appen op de fiets. Jemig, wat een ellende.

Op dat moment snak je naar een reddingslijn omdat je voelt alsof je helemaal alleen rondspartelt in het diepe en het niet al te lang meer volhoudt. En dan heb je het liefst een stevig en betrouwbaar uitziend stuk touw dat je vast kunt grijpen en als het even kan ook nog een fijne lifeguard in pittige shorts die dit touw vanaf de kant vasthoudt. Toch?

En dat is precies wat een leuke psycholoog voor je kan en wil zijn. Meestal houden we onze kleren aan, maar die reddingsboei dragen we altijd mee. Dit zijn de redenen waarom je misschien toch een keer de dokter Rossi van jouw keuze zou moeten bezoeken;

 1.     Het is me-time

Het kan zijn dat je het praten met een psych nog steeds niet zo ziet zitten. Geef je dit toch een ‘go’, dan doe je niet meer of minder dan ‘me-time’ inplannen. En alleen van dat inplannen knap je al op.  Wie gunt zichzelf nou niet zo’n rustmomentje, waarbij je de tijd neemt om stil te staan bij je hersenspinsels en het ordenen van je gedachten? Is heel goed voor dat brein  van je.

 2.     Sharen helpt

Het uitspreken van gedachten zorgt ervoor dat je ze onderkent en ze naar je bewustzijn brengt. Dat levert aha-momenten op. ‘Goh, wist geeneens dat dit me zo bezig hield.’ Je dwingt jezelf te praten waardoor knelpunten eerder zichtbaar worden en je ermee aan de slag kunt.

3.     Veiligheid

Ieders basisbehoefte is een safe base. Een veilige bubbel waarin je je af en toe kunt terug trekken. Voor sommige is dat hun flatje, voor anderen hun kat en voor weer anderen hun psych. Deze creëert een omgeving waarin je helemaal jezelf kunt zijn zonder oordeel. Je wordt niet ontslagen of gedumpt, terwijl je toch alles wat je denkt mag ventileren. Je mag dus jezelf zijn en dat vergeten we nog wel eens in deze veeleisende maatschappij.

 4.     Een duwtje in de rug

Zo gek zijn ze nog niet, de meeste psychologen. Het zijn gewone mensen die precies dezelfde fouten maken als jij , geloof me. Alleen zijn zij zich wat meer bewust van patronen in hun gedrag en wat leidt tot die bepaalde patronen. En dat is verdomd handig. Ze kunnen jou dus een spiegel voorhouden zonder te oordelen. Ze leggen je uit waarom je je voelt zoals je voelt. En ze helpen je ook op weg naar een oplossing. Dit kan zijn door het uitgooien van die reddingslijn, een duwtje in de rug, maar soms ook door middel van een schop onder je kont. En eentje waar je van geniet ook nog.

Dus, ga dan! Af en toe best lekker; beetje vaag en zweverig.

Heb jij niet direct hulp nodig maar wél een brandende vraag voor een gelukspsychologe? Stuur deze dan naar online@wendymultimedia.nl. Dan lees je op WendyOnline.nl binnenkort het antwoord!

Blog Wendyonline: Gezond maakt gelukkig en vice versa by Josje Smeets

Josje Smeets gelukspsycholoog HelloBetty Blog gezond maakt gelukkig en vice versa.jpg

Wil jij ook bikini-proof de zomer in? Tijd om een aantal weken extra goed op je gezondheid te letten. Beter eten, meer bewegen. Het blijkt nu dat je daar gelukkig van wordt ook. Lees al knabbelend op je stengel bleekselderij onderstaand artikel en zet dóór!!

Gelukkige mensen zijn vaker gezonder dan ongelukkige mensen, zo blijkt uit onderzoek. Gelukkige mensen bewegen meer, eten meer groenten en fruit en over het algemeen is ook de kwaliteit van hun slaap beter dan van hun minder gelukkige medemens. Het blijkt zelfs dat gelukkige mensen een beter immuunsysteem hebben. Het is niet voor niets dat lichamelijke klachten als hoofdpijn of maagpijn vaak gerelateerd worden aan stress.

Natuurlijk snijdt dit hout. Je kunt je voorstellen, dat je veel eerder geneigd bent een lekkere gezonde maaltijd te bereiden als je vol energie en puf zit, dan wanneer je een baaldag hebt. Juist dan zwicht je eerder voor verleidingen in de vorm van vet of suikers. Het zogenaamde ‘troostvoedsel’. En eenmaal geïnstalleerd onder een dekentje op de bank, kan een retourtje naar de sportschool je ook gestolen worden.

Maar het blijkt ook dat het andersom werkt. Niet alleen zijn gelukkige mensen gezonder, ook zijn gezonde mensen gelukkiger. Hoe dat dan weer zit?

Gezonde mensen maken minder cortisol, het zogenaamde stresshormoon, aan. Dit houdt sterk verband met hoe goed jij ’s nachts slaapt. Meer stress, minder slaap; helaas. Minder slaap, meer stemmingswisselingen. Ook hebben gezonde mensen over het algemeen minder last van pijntjes, waardoor het humeur beter wordt. Pijnloos door het leven gaan zorgt er tevens voor dat je meer energie hebt om dingen te ondernemen, al dan niet met anderen. Weer een geluksfactor in the pocket! En je snapt vast, dat wanneer je gezond leeft, je daardoor ook je zelfvertrouwen boost. Knagen aan een worteltje doet je net even iets beter voelen dan het wegwerken van een zak Cheese Onion chips. Alhoewel, tijdens het eten denk je daar misschien anders over. Maar dat is korte termijn. Over de lange termijn, dus na het wegwerken van 1.000 kcal versus 33 kcal, weet ik wel wat je beter doet voelen. En je spiegelbeeld ook.

Ik kan nog uren doorgaan over de relatie tussen geluk en gezondheid. Het is een typisch kip-of-het-ei-verhaal. Waarbij het veel moeilijker is om de eerste stap te zetten wanneer je in een negatieve flow zit (ongezond en ongelukkig) dan andersom. Toch is dit de sleutel. Dóen. Niet denken. Geen beren op de weg zien. Geen uitstelgedrag. Doen!  Trek je sportschoenen aan, trek broccolirijst bij de Appie uit het schap, stof je blender af en gáán. Je lijf en hoofd zullen je dankbaar zijn. Enjoy.

Blog Bedrock Magazine: Don't worry, be happy! by Josje Smeets

Josje Smeets gelukspsycholoog HelloBetty Blog omgaan met angst.JPG

Ik ben bang voor muizen. Heel stom, het wordt minder met de jaren (waarschijnlijk heeft het feit dat ik in een oud huis woon waarvan de kruipruimte een muizen-paradijsje blijkt te zijn er iets mee te maken), maar helemaal van die stomme angst af -laten we voor de zekerheid maar ff op een stoel gaan staan- kom ik niet. Terwijl het best simpel is. Wil jij weten hoe je van vervelende angsten af kunt komen?

Het antwoord hierop is eenvoudig, maar vergt wat uitleg. Tijd voor een basislesje psychologie.

Allereerst vergeten we soms nog wel es dat angst super handig is. Ons brein is perfect in staat ons te waarschuwen bij gevaar. Toen onze voorvaderen in de steentijd op hun gemak op een bosje kruiden zaten te knabbelen, was het heel fijn wanneer hun hersenen aangaven daar even mee op te houden op het moment dat een kudde mammoeten langs kwam gedenderd. Rennen maar!

Ons brein is echter wat blijven steken in deze steentijd. Een deel van ons brein noemen we niet voor niets nog steeds het ‘oerbrein’. Dit is het instinctieve deel van ons brein en reageert dus sterk op impulsen. Dit betekent zoveel als dat onze hersenen vaker een signaal van gevaar afgeven dan nodig is. Niet alle gevaar is echt. Niet alle gevaar is levensbedreigend. Zo worden sommige mensen heel bang van hoogtes, terwijl ze toch echt heel veilig binnen achter het glas staan of andere mensen van muizen of spinnen, terwijl ze best wel weten dat zo’n klein beestje absoluut geen kwaad kan. Allerlei kleine angsten kunnen daarbij ook een trigger zijn voor grotere angsten. Ons brein wordt meer alert en gaat nog vaker waarschuwingssignalen afgeven. Zo kom je in een vicieuze cirkel terecht. Je weet dat je angsten ongegrond zijn, maar het angstgevoel is echt en wordt alleen maar heftiger en komt vaker voor. Juist mensen die al ietwat bangig zijn aangelegd, zijn dus geneigd om meer angsten te ontwikkelen, zoals angst voor kleine ruimtes of voor het toespreken van een grote groep.

Natuurlijk staan deze angsten ons geluksgevoel in de weg. Je brein wordt er zo door in beslag genomen (er dreigt immers gevaar!), dat het minder of niet bezig is met het afgeven van gelukszalige hormonen.

Wat je goed moet begrijpen is dat je angsten ongegrond zijn. Dat je gevaar voelt dat er niet is. Als jij dit met je verstand begrijpt, zul je het je brein ook moeten leren. Dit kan maar op 1 manier. 

Omarm je angst. 

Hè? Wat? Maar dat wil je juist niet. Je wilt je angst juist vermijden. Niet gaan abseilen dus en al zeker niet een speech houden voor 80 man. Toch is dit juist een heel effectieve manier om je brein te herprogrammeren. Ergens gaat het namelijk mis in je hoofd; je hebt een foute link gemaakt. Zoals: hoogte = gevaar en levensbedreigend. 

Elke psycholoog zal je leren deze foute link te doorbreken. Dit kan op allerlei manieren, bijvoorbeeld middels langdurige cognitieve gedragstherapie of een korter EMDR-traject. Deze therapieën hebben 1 gemene deler; ze leren je je angst te omarmen. Wanneer je de angst over je heen laat komen, voelt je brein pas dat er helemaal niets levensbedreigend aan de hand is. Hierdoor zal het brein de waarschuwingssignalen doen afzwakken en uiteindelijk zullen deze verdwijnen. Als je de angst vermijd doe je het tegenovergestelde; je bevestigt de angstgevoelens in je hoofd. ‘Je hebt gelijk brein, er is gevaar. Laten we snel maken dat we wegkomen.’ Je begrijpt dat dit het signaal van angst de volgende keer nóg groter zal maken. Niet doen dus. Niet wegrennen. Sta stil en haal adem. En onderga die angst.

Dat kan soms een hele (enge) kluif zijn. 

Lukt dit je niet zelf? Word je dusdanig beperkt door je angsten dat het je dagelijks leven belemmert? Schroom dan niet om hulp te zoeken. Daar zijn wij professionals immers voor!

Zijn je angsten echter van onschuldigere aard? Probeer dan eens aan je angst te denken en hem gewoon te ondergaan. Denk aan het allerergste dat je kan gebeuren, adem daarbij langzaam diep in en uit en laat de gedachten maar gewoon komen. Wanneer je dit tweemaal per dag doet, zul je zien dat je lichaam leert dat er eigenlijk helemaal niets aan de hand is. Je herconditioneert jezelf. Je angsten zullen verdwijnen. En dan is er weer alle plek voor geluk. Lucky you!